torstai 20. helmikuuta 2020

Heidi leipoo: Valkosuklaakeksit

Mä oon ehkä paskin leipoja ikinä! En leivo oikeestaan koskaan, koska en vaan osaa!
Nyt kuitenkin päätin, että alan tekemään tänne blogiin postaussarjaa, jossa vähintään kerran kuukausi leivon jotain. Saattaa tulla ihan "pissat housuissa nauramista"- juttua, mut yritys hyvä kymmenen!!
Mun kädessä pysyy hitsauspillit ja rälläkät, mutta kaulin onkin sitten ihan toinen juttu!

Ajattelin alkaa helpoimmasta ja löysin reseptitaivaan sivuilta valkosuklaakeksien reseptin, hiukan itse soveltaen. Onneksi oon ostanu keittiövaa an sillä nää mitat oli grammoina.

Ainekset kahteen pellilliseen:

125g voita
120g sokeria
1tl vaniljasokeria
2 kananmunaa
180g vehnäjauhoja
1/2tl leivinjauhetta tai ruokasoodaa
200g valkosuklaata
100g pekaanipähkinöitä
ripaus suolaa

Vatkasin sokerin ja sulan voin vaahdoksi, heitin sekaan kananmunat, sekoitin kuivat aineet toisessa kulhossa ja yhdistin nämä.


Kaupasta ei löytynyt kun 145 gramman valkosuklaalevyjä niin otin toiseksi tavallisen maitosuklaan. Laitoin siis 145g valkosuklaata ja 50g maitosuklaata.


Reseptissä lukee pekaanipähkinöitä, mutta koska ne oli niin kalliita ja minä niin pihi, otin 100g cashewpähkinöitä. Nääkin sopis ihan jees.


Murskasin pähkinät ja paloittelin suklaat. Sillä ei vissiin mitään merkitystä ole, mutta sekoitin ne keskenään. Aloin tekemään taikinaa ja kun olin taikinan saanut valmiiksi...


...laitoin suklaat ja pähkinärouheen pellille ja uuniin viideksi minuutiksi. Eipä mielestäni tuo cashewpähkinä mitenkään paahtunut, suklaa kyllä suli sopivan pehmeäksi :)


Sitten vaan kaikki sekaisin. Toi taikina oli ihan taivaallisen hyvää... Maitosuklaa suli tuonne sekaan lähes kokonaan, valkosuklaasta sentään jäi sattumia.


Sitte pellille... Ohjeessa sanotaan että ruokalusikallinen ”nokare” pellille ja ne siitä ”valuu” omaan muotoonsa, mut en mä saanu niitä pysymään "nokareina", se taikina oli sen verran lämmintä et ne valus heti.


Siinä valmiit tuotokset, ei mitenkään kauneudella hivele silmää, mutta mä oon tyytyväinen että onnistuin! Tästä taikinasta sain keksejä 13kpl.


Moni leipuri siellä varmaan nauraa partaansa ja ihmettelee miksi näinkin simppeli resepti.
Mä vaan oon niin hirvee mämmikoura ja jostain se on alotettava!! :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Suositeltuja postauksia: