tiistai 18. helmikuuta 2020

Bodypositive ja laihdutus?

Mä oon tässä vuosien varrella oppinut rakastamaan omaa kroppaani, se on ollu ihan hirveen vaikee matka kulkea koska olen lapsena ja nuorena saanut koulussa kuulla kuinka lihava ja läski olen.
Kaikkein hirveintä oli, kun lihoin kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi, jota hoidettiin masennuksena ja sain masennuslääkkeet jotka hypotyreosin kanssa nostivat painoa ihan muutamassa kuukaudessa yli 20kg ja lopulta, ennen kuin sain lääkkeen, olin lihonnut yhteensä reilut 30 kiloa. Vuosien varrella ylipainoa on jossain kohtaa ollut jopa lähemmäs 60 kiloa!!


 Bodypositive eli kehopositiivisuus on jo muutaman vuoden ollut pinnalla ja se on kannustanut myös ylipainoisia kantamaan kroppansa ylpeänä, juuri sellaisena kuin se on.
Varsinkin monet nuoret ottavat paineita painostaan ja ulkonäöstään, koska yhteiskunta on "aivopessyt" ihmisiä siihen että pitää olla laiha näyttääkseen hyvältä. 
Olen rakentanut instagramiani kehopositiiviseksi ja niinhän nimimerkkini ja blogin sivun nimi viittaa peppuuni, josta olen erityisen ylpeä.
Olen saanutkin viestiä instaan joissa jotkut ovat kertoneet miten eivät uskalla olla omia itsejään ja saanut kiitosta myös siitä että olen ollut inspiraationa. Olen viestitellyt monen kanssa huonosta itsetunnosta, sen parantamisesta ja koittanut kannustaa.



Voiko kehopositiivisuudesta ja laihdutuksesta puhua samassa yhteydessä?
Erään instagramseuraajan innoittamana lähdin kirjoittamaan tätä postausta. 

Liputan siis tämän aatteen puolesta ja olen kuitenkin laihduttamassa, miksi?
Jotkut väittävät että ei voi olla tämän aatteen puolesta jos haluaa laihtua. Jotkut eivät edes uskalla laihduttaa ja sanoa olevansa kehopositiivisia.



Mulla on tällähetkellä sen verran paljon ylipainoa että se alkaa olla jo terveysriski. Kolesterolit on jo muutamia vuosia ollut hiukan koholla ja sukurasitteena sairastua diabetekseen.
Lisäksi mulla alotettiin pari viikkoa sitten lääke, Olanzapin, joka saa aikaan ihan hirvittävän ahmimishimon. 
Illalla lääkkeenoton jälkeen menee hetki ja mulle iskee ihan silmitön nälkä. Lääkkeen sivuvaikutuksena on lihoaminen ja olen lukenut kokemuksista että suurimmalla osalla paino on noussut.
Toki se on helppo sanoa että katsot vaan mitä suuhun laitat, mutta tää on jollain tavalla niin "psykologinen juttu" etten oikeen osaa itsekään mennä pääni sisään mitä silloin tapahtuu kun hyppään jääkaapilla 5 min välein. 
Yksi asia vielä on uniapnea. Mulla on epäilty sitä, ja olen kaksi kertaa ollut testeissä, joissa nukutaan sellasen laitteen kanssa joka seuraa hengitystä, unta, kuorsausta, levottomia jalkoja, pulssia, veren happipitoisuutta jne. Apnea on kuitenkin ollut mulla lievää enkä ole joutunut käyttämään CPAP-laitetta. Kuitenkin öisin heräilen siihen että haukon happea, tai tuntuu että olen tukehtumassa. En siis toivo oireiden pahentuvan. Olen lopettanut taas tupakoinninkin, yhtenä syynä just nää yölliset "kohtaukset".
Tupakanpolton lopettaminen ei viimeksi tuonut mulle kiloja, joten siitä en ota stressiä.


En kuitenkaan halua olla tikkulaiha. Rakastan mun muotoja. Ihan oikeasti rakastan. Niin itsekeskeiseltä kun se kuulostaa, pitää se mielestäni tuntua hyvältä sanoa ääneen ja tarkoittaa sitä.
En usko että tulen koskaan olemaan normaalipainoinen. 



Pitääkö sitten olla lihava jos on bodypositive?
Mielestäni ei. Se kuuluu kaikille. Pyöreä naiskroppa on mun mielestä uskomattoman kaunis. Mä laihdutan puhtaasti terveydellisistä syistä. 

Kerro mielipiteesi, laihdutus ja bodypositive? :)





2 kommenttia:

  1. Se ,että jo rakastat itseäsi juuri sellaisena kuin olet tekee sinusta kauniin.Se sun varmuus oikeen hohkaa sinusta.Minusta se jos laihduttaa,just terveys syistä on sitä oman itsensä rakastamista ja kuuluu asiaan.

    VastaaPoista

Suositeltuja postauksia: